باید و نبایدها درباره اسباب بازی!
1400/3/5

اسباب بازی ها موجب تقویت رشد و هوش کودکان ما می شوند. ما در این جا قصد داریم نکات کاربردی را درباره استفاده از اسباب بازی ها بیان کنیم، با ما همراه باشید


اسباب بازی ها موجب تقویت رشد و هوش کودکان ما می شوند. ما در این جا قصد داریم نکات کاربردی را درباره استفاده از اسباب بازی ها بیان کنیم، با ما همراه باشید:

من ناهید حاج مقصودی هستم مشاور و روانپزشک کودک، نوجوان و خانواده، ما می خواهیم امروز درباره اسباب بازی ها با هم صحبت کنیم و چند نکته مهم را درباره اسباب بازی ها با هم مرور کنیم.

در ابتدا صحبت خواهیم کرد که درباره اسباب بازی ها چه کارهایی بهتر است انجام بدهیم و در انتهای این بحث چند تا از کارهایی که در خصوص اسباب بازی ها نباید انجام بدهیم را خدمتتان عرض می کنم.

همانطور که گفتم اسباب بازی در ارتقاء و رشد هوش بچه های ما خیلی موثر می باشد، ولی این به این معنی نیست که ما حتما باید برای فرزندمان اسباب بازی های متعددی بخریم و هزینه زیادی برای این کار انجام دهیم. زیرا دقیقا همین امر می تونه یک خطا باشد و باعث زیاده خواهی فرزندان ما گردد.

 ما می توانیم کارهایی را انجام بدهیم که این اسباب بازی ها جذابیت خودشان را برای کودک حفظ کنند و نیازی نباشد که اسباب بازی های متعددی بخریم.

یکی از پیشنهادهایی که می خواهم بگویم این است که تقریباً نصف اسباب بازی ها فرزندتان را در دسترس او قرار بدهید و نصف دیگر را به مدت 20 روز تا یک ماه جایی دیگر نگه دارید، کاملاً دور از دسترس، به طوری که حتی فرزند شما جعبه آن را هم نبیند، یعنی حتی بالای کمد اسباب بازی او هم نباشد.

می توانیم آن ها را داخل کمد دیواری یا جایی شبیه به این نگه داریم که اصلاً کودکمان آن را نبیند.

بعد از بیست روز تا یک ماه این اسباب بازی ها را جا به جا کنیم، وسایل در دسترس کودک را بگیریم و آن نصف دیگر اسباب بازی که پنهان کرده بودیم در دسترس او قرار بدهیم.

 این کار سبب می شود که اسباب بازی برای کودک جذابیتش را حفظ کند و بچه ما برای چند روزی مشغول شود و با آن اسباب بازی ها بازی کند.

بچه های ما وقتی مشغول بازی با اسباب بازی هستند مانند یک دانشمندی هستند که در حال کشف است بنابراین ممکن است حتی چرخ اسباب بازی را باز کنند، پیچ اسباب بازی را باز کنند، منظورم خشونت یا پرت کردن اسباب بازی و یا شکستن اسباب بازی نیست ما به این حالت خراب کردن اسباب بازی می گوییم، از نگاه روانشناسی این امر می تواند در راستای خلاقیت، کنجکاوی و هوش کودک باشد و ما باید اجازه این کار را به فرزندمان بدهیم.

بعد از این که اجازه این کار را به کودک دادیم پیشنهادم این است که بیاییم از تکه های این اسباب بازی ها مثلاً اگر چرخی از یک ماشین اسباب بازی باقی مانده و یا وسیله ای از یک اسباب بازی دیگر جدا شده بیاییم به فرزندمان کمک کنیم و با قراردادن این قطعات کنار هم و قراردادن یک تکه پارچه یا کاغذ رنگی و امثال این چیزها این ها را به همدیگر وصل کنیم و یک اسباب بازی جدیدی درست کنیم با این روش همزمان روی رشد هوش و خلاقیت فرزندمان هم کار خواهیم کرد.

به این نکته توجه داشته باشید که حتما هم نیازی نیست که اسباب بازی بخریم می توانیم از وسایلی که در خانه هستند با فرزندمان کاردستی درست کنیم، با کاغذهای رنگی شکل تصویر حیوانات را درست کنیم، ماسک درست کنیم و با کش به صورت کودکمان ببندیم، کودکان روزهای طولانی می توانند با یک عدد ماسک کاغذی ساده که در کنار ما درست کرده اند لذت ببرند و سرگرم شوند، پس نیازی نیست که حتما هزینه خیلی زیادی برای اسباب بازی انجام دهید.

نکته دیگری که می خواهم اشاره کنم این است که لطفا به بچه هایی که خیلی علاقه ای به اسباب بازی ندارند را اجازه بدهید با همان وسایل مورد نظرشان بازی کنند که معمولاٌ این وسایل، وسایل و لوازم آشپزخانه است. کافی است وسایل خطرناک را از دسترس کودک برداریم مانند چاقو، رنده و اشیا خطرناک و شکستنی و خودمان برایش مشخص کنیم که به عنوان مثال این طبقه، این کابینت، این کمد که وسایل آشپزخانه داخلش است برای تو در نظر گرفته شده و چقدر خوب است که در این کمد از کاسه های رنگی و قاشق های رنگی استفاده کنیم، این تنوع را هم رعایت کنیم و به کودکمان اجازه بازی با وسایل را بدهیم و مطمئن باشید خلاقیت و آن رشد هوش کودک در این نقطه اتفاق می افتد و نیازی نیست که کودک حتما با اسباب بازی بازی کند.

هر چیزی که موردنظر کودکمان است بهتر است که ما اجازه بدهیم با آن بازی کند البته گفتم اگر خطرناک نباشد.

نکته دیگری که می خواهم اشاره کنم این است که به کودکمان اجازه دهیم اسباب بازی هایش را همراه خودش به مهمانی یا مطب دکتر بیاورد، حداقل یکی یا دو تا از اسباب بازی ها را همراه خود بیاورد و در مطب یا کلینیکی که می رویم در آن مدت زمانی که ما مجبور هستیم منتظر بمانیم حوصله کودک سر نمی رود و با آن اسباب بازی بازی می کند و هنگام رفتن به مهمانی هم ما با این کار دو هدف را دنبال می کنیم، یکی این که اگر فرزند میزبانی که مهمانی خانه اش دعوت هستیم که می تواند دوست یا فامیل باشد در صورتی که فرزند آن خانواده اسباب بازی خودش را به کودک ما نداد، فرزند ما حوصله اش سر نمی رود، گریه نمی کند و با اسباب بازی خودش مشغول بازی می شود.

 دومین هدف از این کار این است که داریم به آن صاحبخانه هم یاد می دهیم که اگر تو هم با فرزندت به خانه ما آمدی یکی یا دو تا از اسباب بازی های فرزندت را با خودت بیاور که اگر احیاناٌ فرزند من نخواست اسباب بازی هایش را به فرزند شما بدهد بچه تو هم بی قراری نکند و وسیله خودش همراهش باشد.

اما برویم سراغ این که چه کارهایی نباید انجام دهیم:

 اولین کاری که خیلی مهم است و دوست دارم را این نکته را در ابتدا به شما بگویم این است که به بچه ها اصرار نکنید که اسباب بازیش را به دوستش بدهد، بچه ها در حال یادگرفتن احساس مالکیت هستند و فکر می کنند اگر به عنوان مثال این خودکار مال من است و مامانم اومد با زور این خودکار را از من گرفت و به دوستم داد دارد به حق من تجاوز می کند چون این برای من است و کاملاً هم حق دارد این وسیله برای فرزند شما است.

 می توانم بگویم تو فرهنگ ما فارسی زبان ها اینطوری جاافتاده که ما دوست داریم این داد و ستد و دست و دلبازی را انجام دهیم و وسیله های خودمان را به هم قرض دادهیم که کار بسیار خوبی است اما نگران نباشید فرزند شما این ها را در طول تکامل رشد خودش یاد می گیرد.

اسباب بازی بچه ها را به زور نگیرید، برای کودکان پدر و مادر و اسباب بازی خدای زندگیشان هستند ما نمی توانیم خدای یک آدم را به زور از او بگیریم و به شخص دیگری بدهیم، پس اگر خودمان را جای کودک قرار دهیم می بینیم که کودک آسیب عاطفی خواهد دید.

این را به طرف مقابلمان هم توضیح دهیم و از او بخواهیم که لطفا به همراه فرزندتان اسباب بازی هایش را بیاورید که اگر فرزند من اسباب بازی هایش را نداد من نخواهم از فرزند خودم به زور بگیرم و به فرزند شما بدهم و فرقی نمی کند حالا متقابلش هم همینطور به فرزندمان بگوییم که این اسباب بازی برای خودش است و اگر نمی خواهد اسباب بازیش را به تو بدهد باید بروی با او دوست شوی و با او مهربانی کنی و ازش خواهش کنی برای چند دقیقه اسباب بازی هایش را به تو بدهد و اگر نداد اشکالی ندارد چون اسباب بازی ها متعلق به اوست.

 دومین موردی که می خواهم خدمتتان عرض کنم این است که اسباب بازی گران قیمت برای فرزندتان نخرید چون معمولاً این اسباب بازی ها لوکس هستند و ما دوست داریم که بچه زیاد با آن بازی نکند چون زود خراب می شود و آسیب می بیند و همیشه می خواهیم داخل ویترین و کمد این اسباب بازی را نگهداری کنیم و بچه فقط این اسباب بازی را نگاه می کند. ما به عنوان بزرگسال شاید این کار را بتوانیم تحمل کنیم ولی فرزند ما دوست دارد که با اسباب بازی بازی کند و اسمش هم روی آن است اسباب بازی که وسیله هایی برای بازی هستند پس اگر قرار است اسباب بازی بخریم و نگران خراب شدنش و پولی که دادیم باشیم از ابتدا آن اسباب بازی را نخریم و کودک ما در این حالت کمتر آسیب می بیند.

مورد سومی که خوب است در مورد اسباب بازی ها انجام ندهیم این است که اسباب بازی های خشن و جنگی را برای بچه هایمان نخریم حتی به عنوان هدیه هم برای دوستان و فامیل نخریم مگر این که بگویید که فرزند من به غیر از تفنگ اصلاً به هیچ چیز دیگری علاقه ندارد خب در این صورت ما می گوییم که مشکلی ندارد مقطعی برایش خرید می کنیم تا آروم آروم سلیقه و علاقه او تغییر کند و بعد از مدتی دیگر اصرار به خرید فقط مثلاً تفنگ نداشته باشد.

در انتها دوست دارم که به دو نکته مهم دیگر اشاره کنم یکی این که حتما در طی روز شما والدین عزیز با فرزندتان وقت بگذرانید و بازی کنید.

اسباب بازی خیلی عالیه و باعث ارتقاء هوش و خلاقیت کودک می شود اما هیچ وقت جای بازی کردن شما را نمی گیرد.

آن لذتی که فرزند ما در حین بازی کردن همراه من و شما به عنوان والدین تجربه می کند باعث می شود آنقدر هورمون های خوب در بدنش ترشح شود که هیچ اسباب بازی گرانقیمت و لوکسی در دنیا نمی تواند این حس را به فرزندانمان بدهد.

 پس حتما توصیه می شود حداقل نیم ساعت و حداکثر یک و نیم تا دو ساعت در روز با فرزندانمان بازی کنیم، حداکثر می گویم به خاطر اینکه فرزند ما باید با همسن و سالان خودش در ارتباط باشد و نباید ما بیش از یک و نیم تا دو ساعت در روز با او بازی کنیم و نکته دومی که می خواستم خدمتتان بگویم این است که اگر می بینید که فرزند شما فقط با یک اسباب بازی ساعات طولانی بازی می کند، دقت کنید اگر فقط با یک اسباب بازی بازی می کند و حرف تکراری هم می زند مثلاٌ یک کلمه ای را طی روز بارها تکرار می کند یا یک حرکتی را زیاد تکرار می کند مثلاً دستش را به صورت چرخشی می چرخاند و یا پایش را به صورت طولانی مدت به جایی می زند، یعنی سه یا چهار علامت که گفتم را کنار هم دارد هم با اسباب بازی تکراری بازی می کند هم حرف یا کلمه ای تکراری می گوید و حرکات تکراری انجام می دهد بهتر است توسط مشاور کودک بررسی شود.

سپاسگزارم از همراهی شما


منبع: پیج همراز

https://www.youtube.com/watch?v=HbJ_7-C0bwY&t=512s


فروشگاه اسباب بازی بازی موز ارائه کننده انواع اسباب بازی پسرانه و اسباب بازی دخترانه به سراسر کشور می باشد.


نظرات کاربران
شما هم می توانید در مورد این مقاله نظر دهید
افزودن نظر جدید
برای ثبت نظر ابتدا باید به حساب کاربری خود وارد شوید و یا در صورتی که هنوز ثبت نام نکرده اید، ثبت نام کنید.
افزودن نظر جدید
برای ثبت نظر ابتدا باید به حساب کاربری خود وارد شوید و یا در صورتی که هنوز ثبت نام نکرده اید، ثبت نام کنید.
  • هانیه

    مرسی از توضیحات خوبتون

  • حسین عسکری

    بسیار عالی بود

هولدینگ پنگوئن