بازی های خانگی برای افزایش هوش کودک-اسباب بازی
1400/3/9

هر کدام از این بازی ها به نوعی محرک و تقویت کننده حواس چندگانه یا هوش های چندگانه کودک محسوب می شوند.


من ناهید حاج مقصودی هستم، مشاور و روانشناس کودک و خانواده، شما والدین زیاد این سوال را می پرسید که با کودکم چه بازی انجام دهم؟

علم روانشناسی تاکید زیادی بر این موضوع دارد که بچه ها باید ساعات خیلی طولانی از روز را بازی کنند.

اگر با من موافق باشید خیلی وقت ها بچه ها به ما بزرگترها می گویند که حوصلم سر رفت یا چه بازی انجام دهم؟ ما به عنوان والدین نمی دانیم که چه بازی دیگری می توانیم با فرزندمان انجام دهیم و از طرفی اسباب بازی های کودکمان هم برای او تکراری شده است.

قصد دارم در این فرصت چند بازی را به شما عزیزان معرفی کنم که برای همیشه در ذهنتان باشد می توانید آن ها را یک جا یادداشت کنید و هر وقت که نیاز شد یکی از این بازی ها را با کودکتان انجام دهید.

بازی هایی که خدمتتان معرفی می کنم هر کدامشان به نوعی محرک و تقویت کننده حواس چندگانه یا هوش های چندگانه کودک محسوب می شوند.

یک بازی قدیمی داشتیم به نام غلطه آی غلطه و مدل بازی به این صورت است که برای بچه ها قصه می گوییم و آن ها باید یک قسمتی را که ما به عمد و یا از قصد اشتباه گفتیم را تشخیص بدهند و به ما اعلام کنند، معمولاً این بازی برای کودکان بالاتر از سه سال مناسب می باشد.

بازی دیگری که می خواهم خدمتتان معرفی کنم که این بازی هم مناسب کودکان بالای سه سال می باشد این است که به کودکان می گوییم که دستاشون را به طرفین باز کنند و یک کارتن خالی، یک کتاب یا یک دفتر سبکی را روی سرشون می گذاریم و سپس روی سر خودمان هم مانند کودک کتاب یا دفتری را می گذاریم و شروع می کنیم به همراه کودک در یک مسیری مانند دور یک فرش یا قالیچه قدم می زنیم به طوری که این شی که روی سرمان قرار دادیم به زمین نیفتد.

بازی دیگری که می توانیم با کودکمان انجام دهیم انجام کاردستی ها است.

 انواع کاردستی ها با کاغذهای رنگی یا با مواد و وسایل که در خانه اضافی هستند مانند تکه های پارچه یا ظروف پلاستیکی که نیازی بهشون نداریم با تمام این وسایل می توانیم اسباب بازی درست کنیم.

 کانال های خوبی در فضای مجازی هستند که می توانیم از آن ها الگو بگیریم و کاردستی های جذابی درست برای کودکمان درست کنیم.

بازی دیگری که می خواهم خدمتتان معرفی کنم انتخاب یک شی داخل اتاق است در این بازی کودک از ما راهنمایی می گیرد تا شی که مورد نظر ما می باشد را پیدا کند. می توانیم این بازی را با جا به جایی وسایل داخل اتاق هم انجام دهیم و از کودک بخواهیم که جا به جای انجام شده داخل اتاق را تشخیص دهد.

یکی دیگر از بازی ها انتخاب یکی از اشخاص فامیل یا دوستان است که کودک ما او را می شناسد در این بازی کودک از ما سوال می پرسد که دختر است یا پسر است زن است یا مرد چند سالشه و... این بازی را باید خودمان دفعات اول به کودک آموزش دهیم به او بگوییم تو یکی را انتخاب کن و ما بگوییم که شخص مورد نظر تو چه کسی است که کودک با نوع سوال ها آشنا شود و بداند که چطور باید متوجه شود.

 معمولاٌ این بازی برای سن بالای 6 سال مناسب است هم بچه ها شناخت بیشتری به اطرافیانشان دارند و هم با نحوه سوال کردن آشنا هستند.

یکی دیگر از بازی هایی که پیشنهاد می دهیم در منزل انجام دهید این است که یک کیسه پارچه ای بیاورید و داخل آن چند تا وسیله مثلاٌ دو مدل میوه یا یک برس کوچولو یا دو عدد اسباب بازی یا دو تا توپ کوچک را داخل آن بیندازید، این بازی برای تقویت لامسه کودک خیلی مفید می باشد و یک مرتبه خودمان و یک مرتبه کودکمان بدون این که داخل کیسه را ببینیم دستمان را داخل کیسه کنیم و تشخیص دهیم که این وسیله چیست.

یک بازی دیگر که می توانیم انجام بدهیم نقاشی کردن است اما نه نقاشی روتینی که انجام می دهیم، شاید نقاشی معمولی برای کودک جذاب نباشد برای این که کودک با ما همراهی کند باید یک مقدار جذابیت بازی را بالا ببریم می توانیم به کودک بگوییم که تو یک موضوعی را بگو من نقاشی می کشم و من یک موضوعی را می گویم تو نقاشی بکش شاید این کار یک مقدار کشیدن نقاشی را برایش جذاب تر کند.

یک بازی دیگر این است که در داخل خانه به دنبال رنگ بگردیم مثلاٌ بگوییم که شروع کنیم من و تو دوتایی یا با بچه های دیگر سه تایی یا چهار تایی شروع کنیم دنبال رنگ سبز در اتاق بگردیم و ببینیم چه کسی بیشتر رنگ سبز پیدا می کند یا مثلاٌ دنبال رنگ قرمز بگردیم.

یک بازی دیگر این است که از کودک بخواهیم که روزنامه ها یا کاغذ باطله ها را با دست برترش مچاله کندیعنی آن دستی که باهاش می نویسد و دست غالب به آن گفته می شود این کار را انجام دهد سپس سطلی یا سبدی را با یک مقدار فاصله بگذاریم که کودک روزنامه مچاله شده را به داخل آن پرتاب کند.

 این عمل کمک می کند هم عضلات ریز دست کودک قوی شود و هم عضلات درشت کودک برای نوشت کودک تقویت گردد، کودک در آینده کمتر هنگام نوشتن دچار خستگی می گردد.

همانطور که گفتم هر کدام از این بازی ها به نوعی قسمتی از حواس را تحریک می کند و باعث تقویت آن قسمت می گردد.

چند تا از بازی های قدیمی هم هستند مثل بیست سوالی، بازی هب، تخم مرغ بازی این ها هر کدامشان فلسفه ای پشتشان قرار دارد و توصیه می کنم این بازی ها را هم گاهی در خانه با کودکتان انجام دهید.

بازی اسم فامیل و بازی نقطه بازی هم هستند این ها هم از بازی های دهه های پنجاه یا شصت هستند که همانطور که گفتم پشت این بازی های ساده فلسفه ای قرار دارد بنابراین از این بازی ها هم با کودکتان غافل نشوید.

بازی دیگری که توصیه می کنم انجام دهید اگر امکانش را دارید این است که بالشتک هایی را در مسیر حرکت کودک کودک قرار دهید و از او بخواهید که از روی این بالشتک ها بدود و یا بپرد با توجه به این که کودک در این سن در مقدمه رشد خود قرار دارد هر چه کودک تحرک یا پرش بیشتری داشته باشند باهوش تر می شود. بنابراین این شرایط را برای کودک فراهم کنید.

یکی دیگر از کارهایی که می توانیم برایشان انجام دهیم این است که کودکان معمولاٌ علاقه دارند بر روی تخت یا مبل بپرند شرایط را برایشان به نوعی فراهم کنیم که آسیبی نبینند به عنوان مثال بالشت یا تشکی زیر مبل بگذاریم و بگوییم که از روی مبل بپر روی این بالشت.

می توانیم به این حرکت حالت بازی هم بدهیم یعنی از مبل های متعددی که داخل خانه داریم به همدیگر راه ایجاد کنیم و بالشت بگذاریم که این مسیر را برو و بعد برگرد و بپر و بعد موانع بعدی را رد می کنی و این خودش یک حالت بازی می شود و احتمالاً ما می نشینیم و نگاه می کنیم و کودکمان این بازی را انجام می دهد.

یک بازی دیگری که بهتر است کودکانی که سواد خواندن و نوشتن دارند این بازی را انجام دهند این است که اسمی را انتخاب کنیم در این بازی ما اسمی را می گوییم و نفر مقابل باید با حرف آخر آن کلمه اسم بعدی را بگوید مثلاً من می گویم ناهید طرف مقابلم باید با دال اسم بعدی را شروع کند مثلاٌ می گوید دانیال این هم بازی جالبی است ضمن این که هوش کلمه ای و دایره لغات کودک را تقویت می کند.

باز هم در انتها تاکید می کنم هر چه کودکمان تحرک بیشتری داشته باشد باهوش تر خواهد شد.

بسیار سپاسگزار از همراهی و توجه شما  

منبع: پیج همراز

https://www.youtube.com/watch?v=HbJ_7-C0bwY&t=512s

فروشگاه اسباب بازی بازی موز ارائه کننده انواع اسباب بازی پسرانه و اسباب بازی دخترانه به سراسر کشور می باشد.


نظرات کاربران
شما هم می توانید در مورد این مقاله نظر دهید
افزودن نظر جدید
برای ثبت نظر ابتدا باید به حساب کاربری خود وارد شوید و یا در صورتی که هنوز ثبت نام نکرده اید، ثبت نام کنید.
افزودن نظر جدید
برای ثبت نظر ابتدا باید به حساب کاربری خود وارد شوید و یا در صورتی که هنوز ثبت نام نکرده اید، ثبت نام کنید.
  • حسین عسکری

    بسیاررررر عالی

هولدینگ پنگوئن