آموزش صحیح زبان خارجی به کودکان-اسباب بازی
1400/5/28

خیلی از پدرها و مادرها دوست دارند که بچشون یک زبان خارجی یا دو تا زبان خارجی را صحبت کنه ولی نمی دونند که چیکار بکنند بهتره و یا چیکار نکنند بهتره من تو این مقاله می خوام به شما یاد بدم که چطور می تونید یک آموزش موثر مخصوصا برای زبان، برای بچه هاتون داشته باشید


خیلی از پدرها و مادرها دوست دارند که بچشون یک زبان خارجی یا دو تا زبان خارجی را صحبت کنه ولی نمی دونند که چیکار بکنند بهتره و یا چیکار نکنند بهتره

من تو این ویدیو می خوام به شما یاد بدم که چطور می تونید یک آموزش موثر مخصوصا برای زبان، برای بچه هاتون داشته باشید:


خب بریم سراغ قسمت اول ماجرا، اصلا ما چرا می خوایم یک زبان دوم یا زبان سوم یاد بگیریم، این که خب شما فکر کنید بچه شما به زبان انگلیسی نیاز دارد خیلی طبیعیه و دلیلش خیلی روشنتره، ولی این که شما بگید که خب حالا من که خودم یاد نگرفتم زبان را و حالا که داره بچه انگلیسی یاد می گیره پس فرانسه هم یاد بگیره، آلمانی هم بره یاد بگیره بچست دیگه همه چیز را یاد می گیره.

این اصلا دلیل خوب و قانع کننده ای نیست که بچتون را بفرستید یک سری زبان دیگر را یاد بگیرد.


ما باید بدانیم که خواسته ما به تنهایی کافی نیست و خیلی چیزهای دیگه نیاز است برای این که ما بتوانیم یک آموزش درستی داشته باشیم.


ما باید اول یک کم فضامون، فضای دموکتراتیک باشد، بله با بچتون هم باید فضاتون، فضای دموکراتیک باشد. حالا ما می گوییم که بچه که نمی دونه چی خوبه، شما وظیفتون این است که این زمینه را برای او فراهم کنید. چیکار باید بکنید؟

این که بچه مثلاً شما بچتون می خواد زبان انگلیسی یاد بگیرد، چرا از اول با کارتون های انگلیسی مثلاً آشنا نباشه، چرا انگلیسی اصلاً نشنوه، چرا موزیک انگلیسی مثلاً گوش نداده باشه، چرا گوشش درگیر نباشه با چیزهای انگلیسی مانند اسباب بازی های که انگلیسی در آن ها درگیر هست یا یک زبان دیگر.


پس ما اول باید یک مقدار اول این زمینه را فراهم بکنیم تا بعد ببینیم آیا بچمون اصلاً به این ها واکنش نشان می دهد یا واکنش نشان نمی دهد.


سوال بعدی که همیشه همه پدر و مادرها می پرسند این است که از چه سنی آغاز بکنیم؟ به هر کسی هم یک جوابی می ده. یکی میگه دوسال یکی میگه سه سال، یگی میگه شش سال ولی من به شما میگم که هیچ جوابی وجود ندارد، هیچ جواب فیکسی وجود نداره، چرا؟ چون بچه ها با هم متفاوت هستند. هر بچه ای با بچه دیگه و هر محیطی با محیط دیگر متفاوت است.


یک کسی شاید در دو سالگی باشد و یک کسی شاید در سه سالگی یک کسی شاید چهار سالگی، من خودم یه بچه دارم که حدوداً چهار سالشه و دارم رصد می کنم، منی که معلم زبانم خب بیشتر زبان شنیده می شود در خانه ما، از یه جایی آبان داره شروع می کنه به واکنش نشان دادن از یه جایی دوست داره بیشتر بپرسه از یه جایی دوست داره خب بگه مثلاً این چی میشه اون چی میشه یا یک سری فعالیت ها را ما با هم انجام می دهیم. این جا زمان خوبیه که به ما بگه که خب این داره آماده میشه برای آموزش، حالا الزاماً هم این آموزش نباید آموزش مستقیم باشه ولی داره به ما این پیام را میده که خب این بچه داره آماده میشه برای آموزش و این فقط نیازمند این است که ما زمینه را از قبل ساخته باشیم.

و توی این زمینه سازی ما می تونیم یک سری فعالیت هایی هم تعریف کنیم مثلاٌ من خودم کاری که می کنم مثلاٌ چه میدونم ما وقتی داریم فوتبال بازی می کنیم، معمولاً به انگلیسی با هم صحبت می کنیم، نه اینم که به زورم این اتفاق افتاده باشه اگر دوست داشته باشه معمولاٌ یه سنت شده بین خودمون دو تا که داریم فوتبال بازی می کنیم انگلیسی صحبت بکنیم.


یک سری فعالیت ها یکسری بازی ها را می توانید با یک زبان دیگری انجام بدهید. بچه ها خیلی مخالفتی ندارند. اگر آشنا شده باشند خب میگن که این بازی این شکلیه مثلاً توش این شکلی صحبت می کنند. پس این به شما کمک می کند که ببینید کی بچتون آماده تر و کی می تونید این آموزش را شروع کنید.


حالا به فرض این که بچه ما داره به ما واکنش مثبت نشان میده یعنی داره نشون میده که خب علاقمند حالا چه به اون زبان انگلیسی چه زبان فرانسوی و چه زبان های دیگه چیکار کنیم، بریم سراغ چه کلاسی اولش اینه که الزامی نداره ما حتما بریم یه کلاسی برای آموختن یه زبان میتونه همون به شکل غیرمستقیم باشه همون از طریق کارتون باشه، عجله بچه ها شاید نباید بکنید. زیاد آموزی و زودآموزی سنت سیستم آموزشیه آموزش و پرورش ماست و آموزش و پرورش تا یه قسمتی در دنیاست ولی در اصل هیچ کدومش به نتیجه ای منتج نمیشه ما اگر قرار بود که با زیاد خوندن، چیزهای زیاد یادگرفته بودیم، مثلاً این همه تاریخ و جغرافی خوندیم، یه کمش برای ما می موند، پس نگاه کنید با این که یه کسی برای ما تصمیم بگیره و بگه نه این به نفعته که تو بخونی و به فرض هم که اصلاً خوب باشه، مثلاٌ چه می دونم جغرافیا و تاریخ دانستن بد که نیستش ولی این که یه کس دیگری یه معلمی یه پدر مادری یه دولتی یه نظامی تصمیم بگیره که این برای شما بهتره الزاماٌ شما اون را یاد نمی گیرید.


پس شما هم حواستان باشد که الزاماً این کار اتفاق نمی افتد اگر در شکل درستش نباشه شما قبل از اینکه برید سراغ یک کلاسی حتما یک مسئولیتی دارید و اون مسئولیت این است که درباره اون موضوع بدونید، بچه کوچک شما را نمی تونید بچه را فقط به عنوان یک پروژه آوت سورسش کنید به یک نفر دیگه، پول بدید و ازش یه محصولی بخواید.


این شکلی بچه ها براشون اتفاق نمی افته اگر شما قرار برید زبان انگلیسی بچتون بدونه شما حتما باید دربارش یه چیزایی بدونید. زبان فرانسه میگه ما ازش هیچی نمی دونیم، مشکل شماست شما چطور انتظار دارید بچه پنج، شش سالتون بره فرانسه را یاد بگیره ولی شما که خودتون، صلاح دید خودتون بوده و آدم بزرگسالی هستید کمترین زمان را نگذارید که حداقل آشنا باشید منظورم این نیست که برید اون زبان را یاد بگیرید، منظورم این است که حداقل دو تا اپلیکیشن نصب کنید و یواش یواش آشنا بشید با بدیهیات و با اون چیزهای ابتداییش آشنا بشید که بتونید بچتون را راحت تر همراهی کنید.


کلاسی که می خواهید انتخاب کنید اول از همه یادتون باشه، بهتون محصول نفروشن، محصول چیه ما اگر تو آموزش سررشته نداشته باشیم فقط دنبال اون محصول نهایی هستیم که به ما نشون داده بشه که مثلاً بچمون چهار تا جمله بگه، مثلاٌ کلاس موزیک میزاریم چهار تا موزیک بزنه که در اصل با کمال تاسف به شما بگم که این اصلاً نه تنها مثال خوبی نیست بلکه مثال بدی هم هست، چرا؟ چون این چیزها خیلی هاشون میره تو پروسه حفظ کردن تو پروسه حفظ کردن به بچه می تونید هر زبانی که شما بخواید به بچه چهار تا چیز یاد بدیم حفظ کنید و به شما نشون بدن و شما هم خوشحال بشید که بچتون این را یاد گرفته ولی با احتمال خیلی زیادی به شما من میگم که این همه این ها را یادش میره یعنی چهار تا کلمه ای که یاد گرفته را بعداً یادش میره چی مهمه؟ اون پروسه آموزشی مهمه، پروسه آموزشی یعنی چی؟


یعنی این که ما یه هدفی داشته باشیم از اون نقطه آ برسیم به نقطه ب یعنی اگر ما بچمون تو یه سال رفته کلاس ببینیم از کجا میره و به کجا میرسه این هدف گذاری آموزشی نیستش که مثلاٌ روز اول عددها را یاد بگیره روز دوم رنگ ها را یاد بگیره، اتفاقا خیلی اشتباه هم هست چرا چون اینجا ما اصلاٌ هیچ نخ تسبیحی نداریم اینجا یکسری جزیره آموزشی هست که بچه ها فقط حفظ می کنند اصلاٌ خوب نیست، چطوری این روند آموزشی درست شکل می گیره یکی براساس متدهای آموزشی هست که براساس سن بچه هاست من یادآوری کنم که متد فقط کودک یا بزرگسالم نداریم برای کودک و خردسال و نوجوان ما متدهای متفاوتی داریم، زیر هفت سال متد متفاوتی داریم تا ده سال متد متفاوتی داریم مثلاٌ نوجوان متد متفاوتی داریم فکر نکنید فقط این متد برای بچه هاست اون خوبیش چیه اون خوبیش اینه که یکسری آدمی که در پداگوژی یعنی متخصص پداگوژی هستن یعنی در آموزش شناسی هستند میان یه ترتیبی را اتخاذ می کنند که از طریق این برسند به این به این برسند به این برسند. یعنی مثلاٌ داره یه حیوانی را داره میگه این حیوون بعداٌ میاد توی داستان دیگه میایم درباره رنگش صحبت می کنیم بعداً میایم درباره راه رفتنش صحبت می کنیم ولی آموزش جزیره ای که کلاٌ تو ایران مد هست مثلاٌ امروز عددها را یاد بگیرید با شعر و داستان و رقص و آواز بخونیم، این ها به چیزی منتهی نمیشه، چون که فقط یه چیزهایی هست که به عنوان محصول می خواهند به شما بفروشند پس اون چیزی که مهمه اون پروسه آموزشیه که بچه ها بتوانند در یک روند آموزشی دزست حرکت کنند و بچه ها اون زبان باید براشون یک منطقی داشته باشد اگر زبان را به عنوان یک محصول نمایشی دارید استفاده می کنید بزرگترین دودش تو چشم خود بچه شما میره زبان برای ارتباط برقرار کردن برای درک و انتقال پیام، بچه با زبانش باید یه کاری بتونه بکنه این کاری نیست که جلو خاله عمه و عمو بیاریدش مثلاً بگید فرانسه صحبت کن، بدترین کار ممکنه چون دارید استفاده نمایشی ازش می کنید و بهش میگید که این زبان به دردی نمی خوره که فقط جلوی یک سری که اصلاٌ متوجه هم نمیشن میگی و همه هم می خندن و خوشحال می شوند و تشویقت می کنند.


اون کلاسی خوبه که از طریق این زبان یک فعالیتی را انجام میده یعنی مثلاٌ اگر داره رنگ را یاد می گیره این ها فقط دست نمیزنن رنگ را بگن مثلاً بازی می کنن، مثلاً میگن اگر قرمزه بپر رو قرمز یا مثلاً این میوه را مثلاً می خوایم دربیاوریم بریم اون میوه فلان و فلان و فلان بزاریم توی سبدمون یعنی ما داریم با اون زبان یک انتقال مفهوم و یکدونه دادوستدی داریم استفاده می کنیم که این خیلی مهمتره اون کلاسی خوبه که یه همچین چیزی را توش داشته باشه و مهمتر از همه یادتون باشه که بچه ها باید توی اون آموزش و هر نوع آموزشی احساس خوبی داشته باشند، شما نمی تونید بچتون را مجبور بکنید که الزاماً یه چیزی را یاد بگیره، پدر و مادرهایی که یه کم سطح اقتصادیشون اجازه میده معمولاٌ هم بچه هاشون را به کلاس زبان هم به کلاس موسیقی و هم به کلاس های دیگه می فرستن ولی چند تا از این ها آیا علاقمند به موسیقی بار می آیند چند تا از این ها واقعاً اون زبان را می تونند صحبت کنند؟ خیلی درصد کمی اون هایی هم که می تونند این کار بکنند به دلیل این است که اون انگیزه در خود اونها ایجاد شده و اون علقه ایجاد شده و پدر و مادرها بسیار موثرند که بتوانند این فضا را ایجاد کنند.


من گفتنم شما دوست دارید بچتون خیلی چیزها یاد بگیره ولی این اتفاق نمی افته بچه شما اول از همه باید توی اون فضا و توی اون کلاس احساس آرامش و احساس خوب و احساس انگیزه بکنه اگر این را نمی تونید ایجاد کنید، سریع اون آموزش را متوقف کنید، چون نه تنها چیزی یاد نمی گیره بلکه آموزشش در آینده را مختل می کنه ما یادمون باشه اگر ما یه تجربه بدی از معلممون داشتیم، همیشه با ما مونده اون چیزهایی که خیلی حفظ کردیم و امتحان دادیم و خوندیم را هیچ کدومش را یادمون نمونده.


 پس باید بدونیم که تجربیات حسی ما در آموزش خیلی بیشتر از اون چیزی که مخصوصاً برای بچه ها دارن اون چهار تا کلمه ای که یاد میگیرن مهمه، چیزی که ما باید برای بچه ها مخصوصاً در سنین پایه فکر کنیم بهش ایجاد یک زمینه مساعد در آیندست که شاید در آینده به دردشون بخوره و شاید راحت تر انتخابش بکنند.


 این وظیفه ما نیست که بهشون تعیین تکلیف کنیم که چی قراره یاد بگیرید چی قرار یاد نگیرند، ما می خواهیم یک زمینه مساعدی را براشون فراهم کنیم چرا مثلاً زبان دوم، چون که می تونه خب از لحاظ شنوایی هوش شنوایی قوی تری داشته باشه می تونن قدرت استدلال داشته باشند و حتی در فرآیند نظردهی از دگماتیسم دور بشن یعنی خیلی فکر نکنند یک چیز معادل یک چیز دیگست می تونه معادل چیزهای دیگه باشه پس ما خلاصه بگم که باید زمینه درست کنیم فضای دموکراتیک خودمون فعالیت کنیم کلاس مناسب بزاریم و همراه بچمون توی روند آموزشی باشیم و منتظر باشیم در آینده شاید بچمون خواست این راه را ادامه بده شاید نه، ما کاری که باید بکنیم وظیفمون اینه که این راه را هموار کنیم اگر انتخابش این بود، مچکرم.

فروشگاه اسباب بازی بازی موز ارائه کننده انواع اسباب بازی پسرانه و اسباب بازی دخترانه به سراسر کشور می باشد.


نظرات کاربران
اولین نفری باشید که درباره این مقاله نظر می دهید
افزودن نظر جدید
برای ثبت نظر ابتدا باید به حساب کاربری خود وارد شوید و یا در صورتی که هنوز ثبت نام نکرده اید، ثبت نام کنید.
افزودن نظر جدید
برای ثبت نظر ابتدا باید به حساب کاربری خود وارد شوید و یا در صورتی که هنوز ثبت نام نکرده اید، ثبت نام کنید.

هولدینگ پنگوئن